22 Şubat 2016 Pazartesi 08:46
İlaçları enjeksiyonla almak mideyi yan etkisinden korumuyor

 GASTROENTEROLOJİ uzmanı Prof.Dr. Ethem Tankurt toplumdaki, ilaçların enjeksiyon yoluyla alınması halinde mide üzerinde yan etki oluşturmayacağı inanışının yanlış olduğunu belirterek, "Bu ilaçlar zaten ağız yoluyla alındıklarında da kan dolaşımına karıştıktan sonra mideye ulaşarak mukozada hasar yapıcı etkilerini gösterirler. Dolayısıyla enjeksiyon yoluyla almakla yan etkiden korunulmaz, mukozada yine aynı hasar oluşur" dedi.

Dünyada ve Türkiye'de en yaygın tüketilen ağrı kesici ilaçların NSAI (non-steroid anti inflamatuvar) grubu ilaçlar olduğunu belirten İzmir Kent Hastanesi Gastroenteroloji Uzmanı Prof.Dr. Ethem Tankurt, bunların mideye olan yan etkilerine dikkat çekti. NSAI grubu ilaçların tablet, fitil ya da enjeksiyon formlarında sunulduğunu, ağrı üzerinde oldukça etkili olmalarına karşın yan etki yönünden de önemli bir ilaç grubu olduğunu kaydeden Prof.Dr. Tankurt, şöyle dedi:

"Bu yan etkiler özellikle yaşlı hastalarda görülüyor. Bel ve eklem sorunları nedeniyle bu ilaçları en yaygın olarak yaşlı bireylerin kullandığı düşünülürse konunun önemi ortaya çıkar. NSAİ grubu ağrı kesici ilaçlar öncelikle mide üzerinde önemli hasar verici etkiye sahip. Bu hasar basit zedelenme yani erozyondan başlar, derin ülserlere kadar değişebilir." 

Erozyonların sıyrık şeklinde yaralar olduğunu belirten Prof.Dr. Tankurt, bunların bazen şiddetli mide ağrısına neden olabileceklerini, daha seyrek olarak da kanamaya yol açabildiklerini anlattı. Prof.Dr. Ethem Tankurt, "Mideden gelen kanama dışkıda siyah renkte görülür ve mutlaka hastaneye başvurmayı gerektir. NSAI grubu ağrı kesici ilaca bağlı ülserler ise daha büyük ve derin olan mide yaralarıdır. Ciddi şekilde kanama yapabilirler; bu da hayati tehlikeye yol açar. Nadiren de midede delinmeye (perforasyon) neden olabilirler. Bu da hayati tehlike oluşturan ve acil cerrahi müdahale gerektiren bir durumdur" diye konuştu.

Toplumda çok yanlış bilinen bir konunun, bu ilaçların sadece ağızdan alınırsa bu etkilerinin olacağı, enjeksiyon ya da başka yolla alınırsa mide üzerine yan etki oluşmayacağı bilgisi olduğunu belirten Prof.Dr. Tankurt, şunları ekledi:

"Halbuki bu tamamen yanlış bir bilgidir. Bu ilaçlar zaten ağız yoluyla alındıklarında da kan dolaşımına karıştıktan sonra mideye ulaşarak mukozada hasar yapıcı etkilerini gösterirler. Dolayısıyla enjeksiyon yoluyla almakla yan etkiden korunulmaz, mukozada yine aynı hasar oluşur. Mide yan etkilerinden korunmanın en etkili yolu birlikte mide koruyucu denilen proton pompa inhibitörü (PPİ) ilaçların alınmasıdır." 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.